Junior-Krigslive foregår i en fiktiv verden inspireret af Tolkiens Hobbitten. En verden, hvor der findes både halvinger, elverfolk, dværge og orker.

Deltagerne vil spille en rolle – en karakter. Karakteren kan f.eks. være den noble elver-ridder, som beskytter menneske-landsbyen imod de fremstormende ork-horder. Eller det kan være den frygtindgydende ork-leder, som opildner sine folk til at angribe de svagelige mennesker, der har invaderet deres land.

Scenariet vil forsøge* at have fokus på konflikten imellem indbyggerne i fortet, og den angribende hær.
*) forsøge – fordi nogle gange kan det at styre historien i et rollespil minde meget om at genne katte sammen.

For at det ikke udelukkende bliver kamp, så har vi opdelt scenariet i flere perioder – med forskelligt fokus.

Ved scenariets start vil der også blive etableret en generalstab, hvor de forskellige racer og stammer får en repræsentant. Målet er, at spillerne vil opleve, hvordan demokrati virker – opleve, at hvis de taler deres sag godt, så får de indflydelse.

En stor del af det at spille rollespil er jo også at komme ud i naturen. Vi nyder det selv. Det er dejligt at få bevæget sig, få luftet rustningen og banket nogle børn. Og vi har ofte hørt fra forældre, at når deres børn kommer hjem fra rollespil, så falder de i søvn af træthed – inden de når at få aftensmad. Forældrene er glade for, at vi gider bruge vores fritid på at banke deres børn.

I korte stikord handler Junior-Krigslive altså om:

  • At komme ud i naturen og bevæge sig.
  • At lære om handling og konsekvens.
  • At lære om, og opleve, demokrati.
  • At mødes nye mennesker og hygge sig sammen.